Rhinoceros
ATK-tunnilla
Perjantai päivä oli varattu atk:lle. Ulkona ukkonen jyrisi ja sade moukaroi maata. Kahdeksastatoista luokkatoveristani huimat viisi ilmestyi paikalle, koska lakkoilu ja mielenosoittaminen oli keskeyttänyt juna- ja bussiliikenteen.
Opettaja valitsi tunnin aiheeksi 3d-mallintamisen
Rhinoceroksella.
Tipuin aina välillä kärryiltä, kun yritin samalla tehdä muistiinpanoja, joten en takaa, että seuraavilla ohjeilla onnistuu, mutta tässä ovat joka tapauksessa muistiinpanoni tallennettuna myös niille oppilas-raukoille, jotka eivät paikan päälle itse päässeet.
Tipuin aina välillä kärryiltä, kun yritin samalla tehdä muistiinpanoja, joten en takaa, että seuraavilla ohjeilla onnistuu, mutta tässä ovat joka tapauksessa muistiinpanoni tallennettuna myös niille oppilas-raukoille, jotka eivät paikan päälle itse päässeet.
Luentomuistiinpanot:
-Valitse millimetrit, pieni näkymä.
-Snap lihavoituna (=millimetripaperi toiminnassa)
-Perspective-näkymä käytössä
-Circle, 20 enter. Toinen circle, 15 enter.
→ Eli kaksi eri kokoista ympyrää.
-Nosta pienempi ympyrä 2mm päähän isomman yläreunasta.
-Circle: Diameter
→ klikkaa molempien renkaiden alareunaa.
→ Renkaiden väliin tulee pieni ympyrä.
-Circle, 6. kuvake = Tangent to 3 curves
→ klikkaa molempia renkaita sekä pikku ympyrää, enter, tulee lisää ympyröitä.
→ Jatka kunnes ympyröitä on haluttu määrä. Tässä viisi kappaletta keskiympyrän molemmin puolin.
-Oikean pystyrivin viides työkalu= Fillet curves, Curve tools. Valitse Offset curve.
→ Klikkaa pikkuympyrää, tee sisään uusi, pienempi ympyrä, enter. Käy kaikki pikkuympyrät läpi.
→ Poista kaikki ulommat pikkuympyrät.
-Tehdään riipuslenkki: Circle, 3 enter, toinen circle sisälle, 2 enter.
→ Maalaa molemmat ja aseta lenkki paikoilleen koruun.
→ Oikealta vasemmalle maalaamalla saa valittua kohteita myös ilman, että maalaa koko kohteen, mikä on kätevää pieniä yksityiskohtia valitessa.
-Trim (pikakomento: Ctrl T), maalaa korun yläosa (ei pikkurinkuloita).
→ Enter, klikkaa viivoja, jotka haluat pois.
-Ctrl J → Valitse lenkin ja korun ääriviivat, niin ne yhdistyvät.
-Curve tools (Fillet curves)
→ Valitse korun ääriviiva ja renkaan ääriviiva, enter.
Lenkki kiinnittyy tasaisemmin koruun, niin kuin juottaessa.
→ Tee sama toiselle puolelle.
-Ctrl J →Valitse taas kaikki osaset, jotta ne yhdistyvät.
-Siirry perspective-näkymään.
-Ctrl Alt E → Siirtyy lähinäkymään.
-Solid, 2. viimeinen kuvake (Extrude closed planar c.)
→Maalaa kaikki, enter, ylös 1 enter.
-Solid tools, 2.viimeinen kuvake (variable radius fillet)
→Maalaa kaikki, enter
→Set all, radius .25 (huom. piste, ei pilkku), enter, enter.
→Seurauksena pyöristetyt reunat.
-Siirry Right viewiin
-Circle (tehdään korulle erillinen riipuslenkki tekemällä korun vierelle sopivan kokoinen rengas.)
-Mene alareunan kohtaan Snap, oikea hiiren nappi, laita alimpaan 0,5 ja nosta rengasta.
-Työkalu Solid, pipe
→ 1 enter, enter. (Rengas on saanut ulottuvuuden)
-Ctrl Alt R (eli render työkalu) = voit katsoa renderöityä näkymää.
-Sateenkaaren värinen rengas (Object properties)
→Ctrl Alt
→Shift pohjassa valitse osat
-Properties → Material → Basic
→ Color (tässä harmaa)
→ Gloss finish (esim. 20)
-Texture, avaa kuva koneelta, intensity esim. 25. (Tässä piti olla Environment, opettajalle sattui sekaannus, mutta lopputulos oli miltei sama). → Kuva peilaantuu esineestä.
-Solid tools, 2.viimeinen kuvake (variable radius fillet)
→Maalaa kaikki, enter
→Set all, radius .25 (huom. piste, ei pilkku), enter, enter.
→Seurauksena pyöristetyt reunat.
-Siirry Right viewiin
-Circle (tehdään korulle erillinen riipuslenkki tekemällä korun vierelle sopivan kokoinen rengas.)
-Mene alareunan kohtaan Snap, oikea hiiren nappi, laita alimpaan 0,5 ja nosta rengasta.
-Työkalu Solid, pipe
→ 1 enter, enter. (Rengas on saanut ulottuvuuden)
-Ctrl Alt R (eli render työkalu) = voit katsoa renderöityä näkymää.
-Sateenkaaren värinen rengas (Object properties)
→Ctrl Alt
→Shift pohjassa valitse osat
-Properties → Material → Basic
→ Color (tässä harmaa)
→ Gloss finish (esim. 20)
-Texture, avaa kuva koneelta, intensity esim. 25. (Tässä piti olla Environment, opettajalle sattui sekaannus, mutta lopputulos oli miltei sama). → Kuva peilaantuu esineestä.
3D-riipus |
Klikkaa lisätietoja nähdäksesi loput postauksesta:
-Solid, box
→Tee neliö Top-näkymässä korun alle
→Right-näkymässä venytä laatikkoa alaspäin.
-Ota esiin kaikki näkymät, siirrä näkymä kauas
-Create spotlight
→Tee spottivalo, joka osoittaa korua kohti, sopiva etäisyys on esim. niin että spottivalokolmion kanta on kiinni neliön vasemmassa yläkulmassa, kun näkymä on front.
-Ota sininen pallo (eli render) ja näet, että esineellä on nyt varjo.
Riipus asetettuna alustalle valonlähteen kera |
-Paina Ctrl Z, kunnes koru on taas litteänä alustallaan ilman mitään lisäominaisuuksia.
-Perspective, Ctrl A
-Linear dimension, make 2d drawing
→4 view Europe →Show t. edges →Maintain s. l. OK
-Ctrl H, alkuperäisessä korussa, Delete (Varo että poistat vain alkuperäisen korun)
-Ctrl Alt E →Sovittaa näyttöön
-Dimension, linear dimension
→Merkitse kuvaan mittoja
→Leader= Saat tekstejä nuolella
→Text= Saat lisättyä tekstiä.
-Tallenna kuva.
Tekninen piirros |
Lisäksi teimme Rhinolla sormuksen, mutta siitä lisään vain kuvan.
Kantasormus |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti